13 Şubat 2017

Veraset İntikal Beyannamesi Verilmesi - Ocak 2017


Vefat Üzerine Vergi Dairesine Veraset İntikal Beyannamesi Verilmesi

Vefat üzerine, bankanın haberdar olması ile birlikte, müteveffanın banka hesapları bloke hale gelmekte. Bankalar bu blokajı kaldırmak için vergi dairesinden vergi borcunun bulunmadığına dair yazı getirilmesini istiyorlar.  Bu aşamada;

1. Önce mirasçılık belgesi çıkarılır. Mahkemeden alınan veraset ilamı ile Noterlikten alınan mirasçılık belgesi arasında herhangi bir fark bulunmuyor. Bu iki evrak aynı hükümde. Yalnız nüfus kayıtlarının karışık olduğu yahut bazı sıkıntıların bulunduğu durumlarda Noter mirasçılık belgesi vermeyerek mahkemeye yönlendirir.

Noterde yapılacak işlem 15 dakika sürmüyor. Üç örnek için 142 TL tutar ödeniyor (İçinde bulunduğumuz tarihler itibariyle). Ancak tek örnek yeterli olacaktır.

Mahkeme kanalı ile alınacak ise, Noterlikte olduğu gibi, mirasçılardan birinin mahkemeye veraset ilamı talebi ile başvurması yeterli olacaktır. Evrak işi Noterliğe göre biraz daha uzun sürebilir ancak harçları daha azdır.

2. Daha sonra vergi dairesine gidilir. Vergi dairesinden, aslı gibidir kaşeli ve imzalı bir veraset intikal beyannamesi örneği veriliyor. Ekinde tamamlanması gereken belgeler yazılı küçük bir kağıt var. Beyanname sorulduğu şekli ile dolduruluyor. Gayrımenkul ve banka hesap bilgilerini doldurmaya başlamadan önce diğer evrakları tamamlamakta fayda var. İstenen belgeler;

a) Nüfus müdürlüğünden ölüm bildirimi
b) tapudan alınacak onaylı gayrımenkul dökümü,
c) gayrımenkul rayiç bedellerini gösteren belediye evrakı,
d) bankadan müteveffanın hesap durumunu gösteren yazı,
e) başka malvarlığı varsa onların mülkiyetinin müteveffaya ait olduğunu gösteren belgeler vs.
f) mirasçılık belgesi

3. İstenen belgeler toplanmaya tapudan başlanır. Veraset ilamı ile tapu müdürlüğüne yapılan başvuru ile müteveffanın üzerine kayıtlı olan gayrımenkuller sordurulur ve listesi alınır. Bu liste alınırken, verset intikal beyaannamesi arka yüzünü tapu müdürlüğü kaşeler. Yazı alınan her tapu müdürlüğü ilgili yeri bu şekilde kaşeler.

4. Alınan gayrımenkul tapu dökümü ile belediyenin emlak servisine gidilerek tapuda bahsi geçen gayrımenkullerin rayiç bedellerinin bildirilmesi için matbu dilekçe imzalanır. Verilen tapu listesi ile belediye gerekli rayiç bedelleri çıkarır. Burada dikkate edilecek husus mülkiyet tam değilse, rayiç bedellerin hisse oranına göre yazılıp hesaplanmasıdır. Tapudaki hisse oranları ile belediye rayiç bedel yazısında gösterilen oranlar birbirini tutumalıdır. Tutmamakta ise belediyeden, tapu müdürlüğünün yazısına göre kayıtlarını düzeltmesi ve rayiç bedelin yapılan düzeltmeye göre hesaplanması istenir.

Belediyeler bu rayiç bedel bildiriminde bulunurken, bahsi geçen gayrımenkullerin emlak vergisini tahsil eder. Bu borç ödenmeden bu rayiç bedel yazısını vermemektedirler. Ancak yine burada bu emlak vergisi borcunun düşen hisse oranında hesaplanması ve hisse oranında ödenmesine dikkat edilmesinde fayda vardır.

5. Banka(lar)dan, mirasçılık belgesi ile, müteveffanın hesabında ne kadar miktarın bulunduğunu gösteren bir yazı alınır. Döviz hesabı ise banka yazısında TL değerinin gösterilmesi gerekir.

6. Tüm bu evrak tamamlandığında, veraset intikal beyannamesi doldurulur. Gayrımenkuller tek tek hisseler ve rayiç bedelleri ile yazılır. Toplanır, toplama yazılır. Menkul mallar ile ilgili kısma banka hesap bilgileri ve bedeller yazılır, toplanır ve toplama yazılır.

7. Eğer tüm mallar toplamı 510 000TL'yi geçmiyor ise, 34 TL  intikal vergisi ödenmektedir. Veraset intikal beyannamesinin verilmesi vefat tarihinden itibaren 4 ay geçtikten sonra gerçekleştirilmiş ise, 34 TL yanında bir de 56 TL gecikme cezası ödenmektedir.

Bu ödeme yapıldıktan sonra, vergi dairesinen alınacak borcu yoktur yazısı ile, bankalara gidip işlem yapılabilmektedir.

Bu yazıyı sonuna kadar okuduysanız, faydalı olup olmadığı hakkında lütfen yorum bırakınız. Teşekkürler.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Translate